Algemene voorwaarden


Art. 1 Begrippen

In onderstaande algemene voorwaarden gelden de volgende begrippen:

  1. Algemene voorwaarden: alle voorwaarden die in dit document zijn opgenomen en die van toepassing zijn op alle huurders en klanten van EllaLice.
  2. EllaLice: onderneming gevestigd in de Tempelierstraat 1, 8490 Jabbeke en met ondernemingsnummer 1002183115 en BTW nummer BE1002183115. EllaLice is bereikbaar via hello@ellalice.be. EllaLice treedt hier op als verhuurder en verkoper.
  3. Huurder(s) = ieder natuurlijk persoon of rechtspersoon die een huurcontract afsluit bij EllaLice.
  4. Klant(en) = iedere natuurlijk persoon of rechtspersoon die beroep doet op de diensten en goederen van EllaLice.
  5. Goederen / producten = alle producten aangeboden door EllaLice.
  6. Reservering: het reserveren van bepaalde goederen voor een bepaalde periode.
  7. Startdatum: de datum waarop de gehuurde goederen in ontvangst worden genomen door de huurder.
  8. Einddatum: de datum waarop het contract eindigt zoals uiteengezet in artikel 7.
  9. Contract: schriftelijke overeenkomst tussen EllaLice en huurder voor het gebruik van de goederen door de huurder.
  10. Website: https://www.ellalice.be

Art. 2 Toepassing

  1. Door gebruik te maken van de diensten en goederen van EllaLice, geeft u aan dat u de algemene voorwaarden onvoorwaardelijk accepteert.
  2. Deze algemene voorwaarden mogen eenzijdig gewijzigd worden in de toekomst.
  3. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op het moment waarop de klant beroep doet op de diensten en goederen van EllaLice. Bij huurders zijn deze voorwaarden van toepassing tot na de terugbetaling van de waarborg (zie voorwaarden bij art. 4 prijsbepaling en waarborg).
  4. EllaLice kan ten allen tijde wijzigingen aanbrengen aan de website en/of de service. Het aanbod en de goederen kunnen daarbij steeds gewijzigd worden.

Art. 3 Eigendom

De klant wordt uitgesloten van het opleggen van eigen Algemene voorwaarden aan EllaLice. De verhuurde goederen kunnen nooit eigendom worden van de huurder door het opstellen van eigen algemene voorwaarden en blijven ten allen tijde en volledig eigendom van EllaLice. Het is de huurder verboden om de goederen door te verkopen of onder te verhuren.


Art. 4 Prijsbepaling en waarborg

Prijsbepaling

  1. De huurprijzen zijn vastgelegd op onze website. Het maken van een reservering legt de huurprijs op dat moment vast.
  2. Bij het aansluitend verlengen van een huurcontract zijn de prijzen van toepassing die op dat moment zijn aangegeven op de website.
  3. Zoals hoger vermeldt kan EllaLice ten allen tijde de prijzen en het aanbod wijzigen. Dit is niet van toepassing bij reeds afgesloten huurcontracten.
  4. Alle prijzen zijn vrijgesteld van B.T.W. EllaLice maakt gebruik van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen waardoor de B.T.W ten laste is van EllaLice en niet van de klant.

Cadeaubon: Een cadeaubon kan via de website aangekocht worden. Hierbij is geen waarborg of korting van toepassing. Cadeaubonnen zijn 1 jaar geldig na aankoop. De begunstigde blijft verschuldigd van het betalen van de waarborg.

Waarborg

  1. Bij elk eerste huurcontract is een waarborg van €50 van toepassing, tenzij anders overeen gekomen. Deze wordt aangerekend bij de eerste reservatie.
  2. Deze waarborg blijft van toepassing het eerste jaar na de betaling. Dat wil zeggen dat men deze waarborg niet opnieuw hoeft te betalen bij een volgende huurperiode in het eerste jaar na het aanvangen van de eerste huurperiode.
  3. EllaLice heeft het recht om bij het eerder niet naleven van de algemene voorwaarden een verhoogde waarborg aan te rekenen.

Terugbetaling van de waarborg

  1. Een terugbetaling kan
    1. op schriftelijk verzoek van de klant via hello@ellalice.be waarbij de klant EllaLice voorziet van het juiste rekeningnummer om de waarborg op terug te storten
    2. OF 1 jaar na het aanvangen van de eerste huurperiode (waarvoor de waarborg betaald werd) waarbij EllaLice het juiste rekeningnummer opvraagt bij de klant. Daarbij is de klant verantwoordelijk om te reageren of een verandering van contactgegevens door te geven.
  2. Wanneer er bij het terugbrengen van de gehuurde goederen gebreken worden vastgesteld of wanneer de algemene voorwaarden niet werden gerespecteerd kan EllaLice kosten in mindering brengen van de waarborg.
  3. Bij het aangaan van een nieuwe huurcontract dient de waarborg steeds aangevuld te worden tot €50 wanneer er kosten in mindering werden gebracht van de waarborg.

Art. 5 Reservering

  1. De beschikbaarheid van de goederen kan bekeken worden op de website.
  2. Elke huurder meldt zich aan door de aanmaak van een account waarbij de huurder zelf verantwoordelijk is voor het correct afleveren van zijn identificatiegegevens. Deze bestaan minimaal uit adresgegevens, naam en een e-mailadres. Indien deze gegevens gedurende de duurtijd van het contract wijzigen, dient de huurder dit te melden aan EllaLice door middel van een e-mail naar hello@ellalice.be. De verwerking van de persoonsgegevens is terug te vinden in de privacyverklaring.
  3. Huurperiode: de goederen worden verhuurd voor minimaal 2 weken en maximaal voor 12 maanden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. De huurtermijnen kunnen variëren naargelang het soort product en de beschikbaarheid in het aanbod.
  4. Reserveringsbevestiging: tijdens het reserveringsproces op de website wordt gevraagd om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden. Nadien krijg je een reserveringsbevestiging. De reservering komt tot stand na bevestiging door EllaLice van de reservering van de klant. Het louter meedelen van prijzen, leveringstermijnen, contractvoorwaarden, enz. houdt geen verbintenissen in voor EllaLice.

Art. 6 Annuleringsvoorwaarden en herroepingsrecht

  1. De reservering kan kosteloos geannuleerd worden ten laatste 1 maand voor het ingaan van de huurperiode. Deze eenzijdige ontbinding dient schriftelijk te gebeuren d.m.v. een mail aan hello@ellalice.be en mits het ontvangen van een ontvangstbevestiging van deze annulering door Ellalice. Daarbij is de verzendingdatum van de mail door de huurder geldend.
  2. Ellalice kan de reservering eenzijdig annuleren indien Ellalice van mening is dat er een schendig is van de algemene voorwaarden. De huurder zal de reeds betaalde huur niet kunnen terugvorderen.
  3. Indien de reservering niet binnen de maand geannuleerd wordt, behoudt Ellalice zicht het recht om een annuleringsvergoeding aan te rekenen:
    1. van 20% van de totale huurprijs bij annulering binnen de 15-30 dagen,
    2. 40% van de totale huurprijs bij annulering binnen de 1-14 dagen.

De dag zelf annuleren is niet mogelijk waarbij art. 9 van toepassing is.

  1. Na een tijdige eenzijdige ontbinding van de reservering is er geen huurverplichting.
  2. Omruilen is mogelijk mits:
    1. de omruiling wordt aangevraagd voor het aanvangen van de huurperiode,
    2. er een product gevraagd wordt voor minstens een gelijke of duurdere prijs (mits opleg) én
    3. er voldoende voorraad van het gevraagde product aanwezig is.
  3. Na de start van het huurcontract kan de huurder geen beroep meer doen op omruilen of een terugbetaling. De huurder kan het huurcontract eenzijdig verbreken mits de gehuurde goederen in oorspronkelijke staat worden teruggebracht. Reeds betaalde huurgelden worden niet terugbetaald.

Art. 7 Huurcontract (incl. huurverplichting)

De huurder is persoonlijk aansprakelijk voor het opvolgen van zijn huurcontract en het naleven van de algemene voorwaarden.

  1. Het huurcontract komt tot stand op datum dat de huurder de huur van de goederen betaalt en/of wanneer het huurcontract getekend wordt. Het huurcontract wordt digitaal getekend bij de in ontvangst name. Nadien krijgt de huurder via mail een bewijs.
  2. Het huurcontract bepaalt de start- en einddatum van de huurperiode. De startdatum is de datum die de klant als startdatum heeft aangevraagd bij de reservering. Het te laat in ontvangst nemen van de goederen door de klant betekent geen automatische verschuiving van de huurperiode. De startdatum geldt ook voor de berekening van de annuleringsvoorwaarden zoals bepaald in art. 6. De einddatum is de datum waarop de huurperiode volgens het contract stopt en de goederen terug ter beschikking dienen gesteld te worden van EllaLice.
  3. De huurperiode start van zodra de huurder de goederen in ontvangst neemt.
  4. De huurder die nalaat om een afspraak te maken of het gehuurde goed in ontvangst te nemen op het afgesproken tijdstip, is niettemin vanaf dat tijdstip verplicht tot het naleven van alle huurverplichtingen (waaronder de betaling van de huurprijs).
  5. De huurder kan het huurcontract eenzijdig verbreken mits de gehuurde goederen in oorspronkelijke staat worden teruggebracht. Reeds betaalde huurgelden worden niet terugbetaald.

Huurcontract verlengen

Huurcontracten kunnen verlengd worden mits het maximumtermijn van 12 maanden nog niet verstreken is en mits de goederen nog niet zijn gereserveerd voor een nieuwe huurder. Het verlengen van de huurtermijn kan schriftelijk aangevraagd worden aan EllaLice en dit ten laatste een week op voorhand. Daarbij dient er een goedkeuring te zijn van de verhuurder (EllaLice) dat de goederen nog beschikbaar zijn en dient de huurder voor de nieuwe huurperiode over te gaan tot de betaling van de huurprijs die op dat moment van toepassing is. De huurder die daarbij nalaat om de factuur te betalen is niettemin vanaf dat tijdstip verplicht tot het naleven van alle huurverplichtingen (waaronder de betaling van de huurprijs). De huurder kan een nieuw huurcontract aangaan aansluitend op het lopende contract.


Art. 8 Betaling

Alle facturen (incl. waarborg) dienen ten laatste betaald te worden bij de in ontvangst name van het gehuurde materiaal en voor de aanvang van de huurperiode.

  • Voor bestellingen op de webshop, kan tijdens het bestelproces aangegeven worden of men de betaling op voorhand wil doen of tijdens de in ontvangst name.
  • De betaling kan doormiddel van:
    1. Payconiq (of gelijkaardige QR-code). De huurder kan de betaling afhandelen met payconiq. Dit kan via het scannen van een QR-code tijdens de in ontvangst name of het aanvaarden van een betaalverzoek dat wordt opgenomen in het contract. Bij gebrek aan service dient er voor een andere betalingsmethode te worden gekozen.
    2. Het uitvoeren van een betaalverzoek dat wordt aangemaakt door EllaLice.
    3. Cash (enkel mogelijk aan de deur en niet bij het verlengen van een bestaand huurcontract). De voorkeur wordt gegeven aan een digitaal betaalmiddel. De huurder dient gepast te betalen.
    4. Wanneer klanten bij levering of het ophalen van de goederen het openstaande saldo niet volledig kunnen betalen, behoudt EllaLice het recht om af te zien van de reserverings- en/of huurcontract.
    5. Cadeaubon (mits deze nog geldig is en nog saldo heeft).
    6. Overschrijving waarbij de overschrijving op voorhand gebeurt en EllaLice het geld op de rekening heeft ontvangen.

Art. 9 In ontvangst name

  1. De in ontvangst name van de gehuurde goederen gebeurt steeds op afspraak. Huurder neemt hiervoor tijdig (minstens een week op voorhand) contact op met EllaLice via mail of via de afsprakenkalender die in de bevestigingsmail staat.
  2. De huurder die nalaat om een afspraak te maken of het gehuurde goed in ontvangst te nemen op het afgesproken tijdstip, is niettemin vanaf dat tijdstip verplicht tot het naleven van alle huurverplichtingen (waaronder de betaling van de huurprijs). De einddatum van de huurperiode blijft daarbij onveranderd.
  3. Het huurcontract wordt digitaal getekend bij de in ontvangst name.
  4. De in ontvangst name kan op 2 manieren: levering aan huis (tegen een meerprijs) of ophalen in Jabbeke (Tempelierstraat 1).
  5. Indien de klant kiest voor thuislevering, wordt de in ontvangst name van de gehuurde goederen gedaan op het door de klant opgegeven adres en het afgesproken tijdstip.
  6. De huurder die nalaat om aanwezig te zijn op het afgesproken tijdstip en plaats voor de in ontvangst name, blijft verplicht tot het naleven van alle huurverplichtingen (waaronder de betaling van de huurprijs) en is verantwoordelijk voor de extra leveringskosten voor een nieuwe leverpoging. Bij levering wordt er maximaal 10 min. gewacht op de klant. Dit om een goede service voor de andere klanten te kunnen garanderen.

Art. 10 Thuislevering

Leveringsadres en -tijdstip

    • De klant is verantwoordelijk voor het opgeven van een correct en volledig leveringsadres bij het plaatsen van de bestelling.
    • De klant maakt tijdig een afspraak met EllaLice om de levering te laten doorgaan door het boeken van een afspraak binnen de openingsuren.
    • De klant dient op het afgesproken tijdstip aanwezig te zijn op het opgegeven adres om de goederen in ontvangst te nemen.
    • Het leveringsadres dient goed bereikbaar te zijn met de wagen. Leveringen gebeuren op het gelijkvloers.

Afwezigheid bij levering

    • Indien de klant niet aanwezig is op het afgesproken tijdstip en plaats, zal EllaLice proberen contact op te nemen met de klant. Indien er geen contact kan worden gelegd of indien de klant alsnog niet bereikbaar is, zal de levering worden geannuleerd.
    • Wanneer de afwezige klant laat weten onderweg te zijn, wordt er maximaal 10 min. gewacht. Dit om een goede service voor de andere klanten te kunnen garanderen. Het leveringsadres kan niet worden aangepast.
    • Bij een mislukte levering door afwezigheid van de klant, worden extra leveringskosten in rekening gebracht voor een nieuwe leverpoging.

Verantwoordelijkheid bij levering

    • EllaLice is verantwoordelijk voor het speelgoed tot aan de levering op het door de klant opgegeven adres. Na ontvangst van de goederen gaat de verantwoordelijkheid over op de klant.
    • De klant dient de geleverde goederen te controleren bij ontvangst en eventuele gebreken of tekorten direct te melden aan de bezorger en schriftelijk via hello@ellalice.be.

Kosten van levering

    • Voor een thuislevering rekenen wij €1,20/km. Deze kosten worden toegevoegd aan de factuur van de klant.
    • Afhankelijk van de afstand van het adres dient er een exacte berekening te gebeuren van de leveringskosten.

Bereik

    • Aan huis leveringen gebeuren in de omgeving van Jabbeke binnen een afstand van 10km. Dit omvat o.a.: Jabbeke (+ deelgemeenten), Gistel, Oudenburg, Zedelgem, Aartrijke, Sint-Andries, Sint-Michiels, Zandvoorde, Eernegem.

Art. 11 Terugbrengen

  1. De huurder is verplicht de gehuurde goederen uiterlijk tegen de einddatum opgenomen in het huurcontract in dezelfde staat terug ter beschikking te stellen van EllaLice in de Tempeliersstraat 1, 8490 Jabbeke.
  2. Het terugbrengen van de gehuurde goederen gebeurt steeds op afspraak. Huurder neemt hiervoor tijdig (minstens 3 dagen op voorhand) contact op met EllaLice via mail of via de boekingskalender. Indien de klant kiest voor het ophalen van de goederen door EllaLice, gebeurt dit op dezelfde manier op afspraak.
  3. Bij het aansluitend starten van een nieuwe huurperiode op de einddatum van de vorige huurperiode, kan het ‘terugbrengen’ gebeuren op de thuislocatie van de huurder zonder het betalen van een leveringskost, mits de thuislocatie binnen het leveringsgebied van EllaLice ligt.
  4. Terugname door EllaLice betekent niet automatisch aanvaarding van het gehuurde materiaal in uitstekende staat en sluit een eis tot schadevergoeding niet uit.
  5. Bij het nalaten van het tijdig terugbrengen van de gehuurde goederen op de einddatum vermeldt in het contract, kan EllaLice de huurder zonder ingebrekestelling een verwijlintrest van 20% van de totale huurprijs aanrekenen per dag. Deze kan bij wanbetaling in vermindering gebracht worden van de waarborg.

Art. 12 Aansprakelijkheid en schade

  1. De huurder is gedurende de hele huurperiode aansprakelijkheid voor alle schade, hinder of ongevallen die het gehuurde materiaal en/of gebruik ervan al dan niet aan derden, rechtstreeks of onrechtstreeks zou veroorzaken. De huurder zal EllaLice vrijwaren voor elke eis die tegen EllaLice wordt gericht wegens schade aangebracht met of door het gehuurde materiaal.
  2. EllaLice zorgt voor kwalitatieve en duurzame goederen. De huurder vergewist zich bij afhaling van de goede staat en werking van de gehuurde goederen. De aangeboden goederen zijn steeds in gebruikte staat en kunnen mogelijks kleine gebruikssporen bevatten. Opvallende gebreken of tekorten zullen steeds vermeldt worden.
  3. De huurder verbindt er zich ertoe om het gehuurde materiaal te onderhouden als een voorzichtig en redelijk persoon en in dezelfde staat terugbrengen als waarin deze zich bij ontvangst bevond. Tenzij EllaLice oordeelt dat het normale slijtage betreft, is de huurder aansprakelijk voor elke schade en/of verlies van onderdelen of het volledige goed.
  4. Defecten ten gevolge van een verkeerd gebruik, worden volledig vergoed door de huurder. Deze worden ingehouden van de waarborg, tenzij deze onvoldoende blijkt om de kosten te dekken. In dat geval wordt een schadevergoeding gevraagd om de volledige kosten te dekken.
  5. EllaLice is niet verantwoordelijk voor schade tijdens het transport wanneer de huurder de goederen zelf komt ophalen.
  6. De huurder is verplicht om nieuwe gebreken (incl. verlies, diefstal) aan het gehuurde materiaal onmiddellijk te melden aan EllaLice met een beschrijving en foto via hello@ellalice.be.

Art. 13 Betwisting en klachten

Klachten worden intern behandeld en dienen binnen een termijn van 2 dagen na ontvangst van de gehuurde goederen gemeld worden via hello@ellalice.be. EllaLice zal binnen 14 dagen een reactie geven.

Alle geschillen die voortvloeien uit het beroep doen op de diensten van EllaLice behoren tot de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement Brugge. De verhouding tussen de partijen wordt beheerst door het Belgisch recht.


Art. 14 Privacyverklaring en verwerking van gegevens

De privacyverklaring kan je hier raadplegen.


Art. 15 Overmacht

Bij gevallen van overmacht kan EllaLice niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet nakomen van deze algemene voorwaarden of de aangeboden diensten. Bij een geval van overmacht kan de klant/huurder geen aanspraak maken op een schadevergoeding. De klant kan ervoor kiezen om de huurperiode op te schuiven of af te zien van de huurovereenkomst.

Onder gevallen van overmacht vallen o.a.:

  • Beperkingen opgelegd door de wet / de overheid zoals bijvoorbeeld de coronamaatregelen.
  • Laattijdige levering door de leverancier van nieuwe goederen.
  • Laattijd terugbrengen van de goederen door de vorige huurder van het gereserveerde product.
  • Diefstal, brand of natuurrampen.